Навчання інтегрованому управлінню водними ресурсами в Швеції

В період з 20 серпня по 1 вересня 2007 року група українських спеціалістів проходила в Швеції курс навчання щодо інтегрованого управління водними ресурсами.

В рамках даного курсу українська делегація ознайомилась з законодавством Швеції в галузі охорони навколишнього середовища, зокрема водного господарства. Тренінг, розроблений для іноземних спеціалістів з питань водного господарства, поєднував як теоретичне навчання, так і практичні заняття. Під час курсу шведські фахівці ознайомили українських учасників з наступними лекційними матеріалами:

  • Інтегроване управління водними ресурсами в Швеції, роль різних організацій;
  • Рамкова Водна Директива ЄС і водне законодавство;
  • Шведський кодекс охорони навколишнього середовища, інтегрована видача дозволів;
  • Гідрологія;
  • Лімнологія;
  • Моніторинг якості води;
  • Економічні важелі в сфері управління водними ресурсами;
  • Підземні води Швеції;
  • Промислова політика і заходи в сфері охорони навколишнього середовища в Швеції;
  • Сільське господарство Швеції та його вплив якість води;
  • Технології очистки стічних вод;
  • Управління водними ресурсами Стокгольму вод та інше.

    Під час практичних занять учасники тренінгу ознайомились з методикою відбору проб води та проведення аналізів якості води відповідно до шведських стандартів. Побували на місцях ведення моніторингу у водозборі озера Еркен, ознайомились з роботою автоматизованої станції якості води.

    Програмою даного курсу передбачено відвідування найбільших підземних очисних споруд Швеції “Генріксдаль”, м.Стокгольм (проектна потужність споруди 2000 л/с і близько 20 км тунелю,) та фармацевтичної компанії AstraZenica, де учасникам тренінгу спочатку представлено було презентацію щодо їх функціонування та способів очистки стічних вод. Був організований огляд вищезгаданої очисної споруди, основні технологічні лінії якої розташовані під землею, починаючи від першого етапу очистки і завершуючи скидом очищеної води в Балтійське море. Необхідно зазначити, що очисні споруди в Швеції виконують не тільки очисну функцію, але і виробляють електроенергію або біогаз, який потім використовується як паливо для забезпечення руху міського транспорту столиці (близько 50 автобусів їздить на біогазі). А отриманий намул використовують для захоронення териконів шахт.

    Цікавим також було дізнатись про освітні кампанії, які організовують як шведська асоціація водозабезпечення, так і підприємства очисних споруд з метою збереження та покращення водних ресурсів Швеції, зменшення викидів сміття в каналізацію. Так, шведи проводять дні екології, розповсюджують рекламні листівки серед населення з пропагандою – збережемо чисті водні ресурси для майбутнього покоління, організовують в школах уроки, присвячені екологічній освіті серед дітей, адже саме діти вчать своїх батьків як потрібно берегти навколишнє середовище.

    Але не дивлячись на дуже щільний графік лекційних занять, нам все-таки вдалося побачити яка Швеція і в провінції, і в великому місті. Оскільки перший тиждень навчання ми провели поблизу одного з найкрасивіших, найчистіших озер Швеції оз. Еркен, до речі, їх тут налічується близько 100 тисяч. Тут нас оточувала чудова природа півночі, в лісах можна побачити як косулі, олені, а поряд невеличкі хатки, пофарбовані в темно-червоний колір і білі віконця, добре доглянуті ферми. Довелося нам також побувати і в селі справжніх вікінгів. Теплий прийом цього зовсім не войовничого народу, їхні розповіді про життя ери вікінгів та прекрасний спів нас просто зачарували. А ще цікавим було дізнатись у вікінгів про техніку виготовлення прикрас із кольорового скла, і, навіть, самим спробувати зробити маленьку бусинку. Ось так, майже як у казці, виглядає провінційна Швеція.

    Але не менш цікавим виявилася столиця Швеції – Стокгольм, з 2 млн. населенням, який оточує з одного боку синє Балтійське море, а з іншого – одне з найбільших озер Швеції Малерен, де біліється безліч яхт, кораблів різної величини. Тут ми познайомились з швидкісним сучасним метро, яке використовується як засіб швидкого і якісного пересування по всьому периметру міста, торгівельними кварталами, яких є безліч в сучасній частині міста, кав’ярнями, архітектурою старого міста з прекрасним королівським палацом, церквами, музеями, оперним театром та ін.

    Підсумовуючи результати даного навчального курсу необхідно зазначити, що є багато моментів, які варто було б перейняти водній галузі Закарпаття для наслідування. Зокрема, бережливе ставлення до природи, збереження чистоти водних ресурсів для майбутнього покоління і підвищення загальної аквакультури.

    Марина Скраль, начальник відділу міжнародного співробітництва

    Закарпатського облводгоспу

    421 переглядів