Кому заважають підприємці, які рятують пошкоджену дамбу на Тереблі в Буштині від руйнування?
Нещодавно на річціТеребля у Буштині, біляавтомобільного мосту, розпочалисьексплуатаційніроботи, метою яких є відведення русла річкивідушкодженоїправобережноїдамби.
Проява техніки спричинила хвилю негативу, чуток і домислів у місцевих користувачів соцмереж. А у вівторок, 31 липня, реагуючи на анонімний телефоний виклик, на місце прибула группа швидкого реагування та слідчі Тячівського відділу поліції. За словами правоохоронців, на номер 102 зателефонував невідомий і повідомив, начебто на річці здійснюється незаконний забір гравію.
На місце проведення робіт прибув начальник Тячівського МУВГ Сергій Стойка та фахівці управління водного господарства. Посадовец ьпояснює: пів року тому був присутній на засіданні Буштинської селищної ради, де розповів, чим загрожує селищу пошкодження дамби біля автомобільного мосту. Селищні депутати пообіцяли, що розглянуть питання фінансування розчистки русла, але до сьогодні жодної гривні на це невиділено. Тоді як наслідки руйнування дамби можуть бути дуже серйозними не лише для селища, а і всього району:
«При прориві правобережної дамби вище автомобільного мосту буде порушений єдиний автомобільний міст, який сполучає центральну дорогу Мукачево-Рогатин через річку Тереблю, підзагрозою затоплення опиняться 150 будинків. На даний момент нами було прийнято рішення проводити ці експлуатаційні роботи за рахунок інвесторів, якими виступили дві приватні фірми – ФОП Лавришин та ФОП Костевич, які згодилися виконати їх для того, щоб убезпечити автомобільний міст. Експлуатаційні роботи виконуються згідно з планом робіт, затвердженим Тячівським МУВГ, без залучення державних коштів, оскільки держава на це грошей не виділяє. Всі потрібні для робіт документи є в наявності. Тячівське МУВГ веде технічний нагляд за їх виконанням», – зазначив посадовець.
Минулого тижня роботи здійснював ФОП Лавришин: у руслі зробили прокоп. А зараз працівники ФОП Костевич екскаватором розчищають наноси підмостовими прольотами, адже і з чотирьох працює лише один, решта майже доверху загромаджені наносами. Зараз висота до прольоту – два метри, а має бути як мінімум шість, – наголошує керівник МУВГ. Ці «гори» каміння треба терміново розчищати, щоб відвести основне русло відпорушеної дамби під другий і третій прольоти. Від так прорив зліва закриють, а берег підсиплють. Тоді навантаження на пошкоджену дамбу зменшиться.
Місцеві у соцмережах нарікають: мовляв, всі проблеми з дамбою почалися тоді, коли на ній вирубали дерева, а підприємці начебто незаконно вивозять гравій. Але Сергій Стойка спростовує: коли падають великі дерева, то вивертають із собою ділянки дамби, тому вирубувати їх необхідно. Безпідставними є і звинувачення щодо гравію, адже підприємці-гравійникизнають: у цьому місці наноси – це практично глина та сміття, нікому не потрібні. Вивозити їх необхідно, щоб розчистити русло ріки. Але бажаючих цим займатись немає.
Мету і значення експлуатаційних робіт керівник відомства пояснив і поліцейським. Здавалось би, інцидент вичерпано, але на місце прибув ще й інспектор рибоохоронного патруля по Тячівському та Виноградівському районах, який намагався оштрафувати підприємця на 170 гривень за те, що техніка працює у руслі річки і начебто наносить шкоду рибі. Хоча це експлуатаційні заходи, які здійснюються за угодою з державною організацією. І проводяться вони не в руслі річки. Тут йдеться про захист від стихії сотень людей та будинків, а комусь треба показники для статистики…
Ситуацію прокоментував також Буштинський селищний голова Іван Паш. Він каже: «У Буштинській селищній раді планували виділити 50 тис.грн. на виготовлення проекту для відновлення зруйнованої правобережної дамби на Тереблі біля автомобільного мосту. Але так як водники знайшли інвесторів, готових профінансувати ціроботи, то селищна рада виділить ці кошти як співфінансування на виготовлення проектно-кошторисної документації для відновлення зруйнованої лівобережної дамби нижче залізничного моста».
Як додав Сергій Стойка, на відновлення дамби біля залізничного мосту у Буштині цьогоріч спрямують 4,2 млн. грн. з державного бюджету. Проектно-кошторисна документація на цей об’єкт буде виготовлена до 20 серпня. Очікується, що гроші надійдуть восени, тож до кінця року об’єкт планують завершити.
Селищний голова Буштиназапевняє: роботи біля автомобільного моста проводяться з відома місцевої влади, і селищна рада на їх проведення жодних коштів з бюджету не виділяла, русло річки – у віданні водного господарства, фахівці якого знають, яким чином його правильно спрямувати.
Виникає питання: кому ж заважають підприємці, які намагаються врятувати дамбу від руйнації, та кому «дякувати» буштинцям, якщо через надумані перешкоди превентивні заходи не вдасться провести вчасно, і дамбу знесе разом з аварійним автомобільним мостом? І зрештою, чи вистачить підприємцям терпіння допомагати громаді селища та району в умовах такого тиску?