21 травня 2010 року відбувся тематичний семінар з екотуризму на тему “Зелені маршрути Берегівської польдерної системи” в рамках проекту Програми Добросусідства Угорщина-Словаччина-Україна “Розвиток Берегівської транскордонної польдерної системи в басейні р.Тиса”.

Закарпатський облводгосп розглядає концепцію “Зелені маршрути Берегівської польдерної системи”

21 травня 2010 року відбувся тематичний семінар з екотуризму на тему “Зелені маршрути Берегівської польдерної системи” в рамках проекту Програми Добросусідства Угорщина-Словаччина-Україна “Розвиток Берегівської транскордонної польдерної системи в басейні р.Тиса”.

Семінар був організований Закарпатським облводгоспом, де були задіяні представники управління з питань євроінтеграції та туризму і курортів Закарпатської облдержадміністрації, відділу культури і туризму Ужгородської та Берегівської райдержадміністрацій, Закарпатського обласного центру розвитку сільського туризму, агентства регіонального розвитку та транскордонного співробітництва “Закарпаття”, обласного центру дорадництва, асоціації розвитку малого і середнього бізнесу та інновацій “Ужгород ХХІ вік”, міжнародної асоціації інституцій регіонального розвитку, ГО “Чистий Берег”, БФ “Європейський дім”, голови Свободянської та Червонівської сільських рад.

Безпосереднім ініціатором і виконавцем програми стала експерт проекту регіонального молодіжного екологічного об’єднання “ЕКОСФЕРА” , Оксана Станкевич -Волосянчук.

Мета семінару полягала в ознайомленні органів державної влади, місцевого самоврядування та зацікавлених туристичних організацій щодо прокладання Зеленого маршруту та велосипедних доріжок на каналах Берегівської транскордонної польдерної системи.

Відкрив семінар головний інженер Олег Кисіль керівник проекту.

Начальник відділу Закарпатського облводгоспу Світлана Ребрик, менеджер проекту представила учасникам семінару зміст, основну мету та стан впровадження заходів проекту.

Далі експерт проекту об’єднання “ЕКОСФЕРА” О.Станкевич-Волосянчук висвітлила концепцію зелених маршрутів у Центральній та Східній Європі, а також на базі Берегівської польдерної системи у Закарпатті.

В презентації було визначено, що зелені маршрути – багатофункціональні маршрути, створені для пересування по них немоторизованими транспортними засобами. Як правило, вони пролягають уздовж природних коридорів, історичних торговельних шляхів, водотоків та залізниць і сполучають природні та культурні об’єкти, цікаві місця з точки зору краєзнавства, природи, культури. Звичайно маршрути потрібно відповідним чином облаштувати. Також були висвітлені загальні та спеціальні критерії, методологія створення зелених маршрутів. Присутні були ознайомлені з схемою створення та функціонуванням маршруту “Зелений велосипед Бещади”, який виник у Польщі, наразі є міжнародним, бо сьогодні поширюється і на Словаччину. Наведено приклад велосипедних та пішохідних маршрутів “Моравські винні стежки”. Це майже 1250 км, прокладених уздовж фруктових садів, виноградників та винних підвалів Південної Моравії., а також ” Блакитне намисто Россон” -перший проект білоруського зеленого маршруту типу greenways, який об’єднує два природних заказники “Красний Бор” та “Сіньша”.

Експерт проекту ознайомила учасників з облаштуванням велосипедних доріжок на протипаводкових дамбах в Угорщині, де будівельний проект гідротехнічної захисної споруди передбачає викладення твердого покриття на гребені дамби, яке в “мирний час” ідеальне для велосипедних прогулянок, а під час оголошення протипаводкової готовності і проведення заходів з протипаводкового захисту є зручним, безпечним шляхом під час транспортування матеріалів необхідних для організації захисту. Подібні дамби з твердим покриттям угорським партнером проекту побудовані на території діяльності Верхньо-Тисянської дирекції охорони довкілля та водних справ на дамбах уздовж річок Тиса, Самош, Красна і потоку Батар і подорожуючі, окрім населених пунктів та історичних місць на таких маршрутах-дамбах, можуть відвідати також водогосподарські об’єкти – греблі, насосні станції, шлюзи-регулятори, тощо.

Експертами було вивчена траса проходження меліоративних каналів на території Берегівської польдерної системи, наявність пам’ятників історико-культурної спадщини та елементів природного ландшафту. В результаті туристично-рекреаційних досліджень складено 10 пропозицій щодо локальних тематичних маршрутів від оздоровчо-рекреаційного через природничо-пізнавальний до історико-архітектурних.

Саме їх зміст було представлено у доповіді “Зелені маршрути Берегівської транскордонної польдерної системи. Почергові кроки.”

Тематикою, лейтмотивом запропонованих Зелених маршрутів, підкреслила доповідач, є мережа каналів – штучно створених водотоків, які тим не менше, є елементом природного ландшафту, і які об’єднують населені пункти, різноманітні за своєю історико-культурною спадщиною та етносом, розвитком галузей економіки та соціальними проблемами. Географічними межами – територія Берегівської польдерної системи. Маршрути пролягають частково по дамбах магістральних каналів польдерної системи, а частково по районних та сільських дорогах, прокладених через населені пункти. На думку експерта головна нитка Зеленого Маршруту проходить вздовж головних каналів Берегівської польдерної системи – Чаронда-Латориця, Нижнє-Сернянський, Верхнє-Сернянський, Серня, Сипа-Чаронда, Чаронда-Тиса – утворюючи петлю й охоплюючи майже 50 % території. На інші 50 % території поширюються локальні тематичні маршрути, пов’язані з визначними місцями Берегівщини. На сьогодні маршрутна траса мало готова для експлуатації велосипедами, так як дамби представлені ґрунтовими дорогами.

Результати туристичного аудиту свідчать про те, що на території прокладення головної нитки Зеленого Маршруту туристична інфраструктура розвинена погано.

Отже, для облаштування маршрутів потрібно провести цілий ряд заходів від влаштування місць для відпочинку, виділення в натурі ділянки для розміщення наметів та розведення вогнища, місцевих музеїв, центрів обслуговування туристів з провідниками, інформаційних табличок про те, що є цікавим в околиці, а також про можливість рибалити та заборону смітити. Не в останню чергу маршрути повинні розвиватися й управлятися ведучим координатором.

Керівники туристичного розвитку краю, представники органів місцевої влади, інституцій регіонального розвитку ознайомилися з можливостями представлення нового туристичного продукту з використанням гідрологічних особливостей регіону Берег.

Була виявлена зацікавленість у запропонованих можливостях і найближчим часом буде проведено чергове обговорення щодо дальших практичних кроків реалізації ідеї Зелених маршрутів вздовж каналів БПС.

За результатами проведеної роботи з туристично-рекреаційних досліджень в рамках даного проекту розроблена брошура щодо використання туристичних можливостей “Екологічний туризм: природа, історія, культура (Зелені маршрути Берегівської польдерної системи)”.

Поділитись: